Kapitola 8 - Nevyzpytatelnost návštěvnosti
Pokud jste si prozíravě otevřeli hospodu na "Mýtince" a nebojujete tím pádem s velkými nápory hostů, můžete asi následující pasáž přeskočit. Ačkoliv, i ve vašem okolí se může územní plán do budoucna měnit. Takže neuškodí, mít o této problematice jisté povědomí. Ale k věci…
Většina z vás se nevyhnutelně setká se situací, kdy vám v jednu chvíli přijde do podniku větší počet hostů. Mnohdy k tomu dochází tak, až by člověk přísahal, že vyčkávají někde za rohem na smluvené znamení, aby mohli vyrazit všichni naráz. Byť se zdráhám podlehnout těmto paranoidním představám, poznáte sami, že k nim někdy zkušenost, probíhající přímo před vašima očima, sama vybízí. Ale vynechme domněnky. V nezkreslené realitě to vypadá tak, že se půl dne, lidově řečeno, kopete do zadku a pak se v jistý okamžik stane něco (nevíme co) a hospoda je najednou plná lidí. Není pak nepřirozené, cítit v tom určitou schválnost.
Předpokládejme, že jste opravdu schopný jedinec a že se vám podaří v rozumném čase dostat tento nepříjemný stav pod kontrolu. Už už se skoro chystáte, pogratulovat si, protože vám k zanesení zbývá jen pár hostů. Ale pozor na předčasné oslavy! Buďte si stoprocentně jistí, že přesně v tu chvíli vám dojde pivo. No, a než se vám podaří komplikaci vyřešit, naberete nenapravitelný skluz. Na základě čehož nabydete objektivního dojmu, že nemáte jinou možnost, než rozbrečet se a utéct co možná nejdál od té žíznivé zvěře. To ale pochopitelně nesmíte udělat. Musíte zachovat klid a vytrvat.
A tím se dostáváme k té nejpalčivější části problému. Smiřte se s tím, že žádný ze zákazníků nebude ochoten, usnadnit vám vaši upřímnou snahu, všechny co nejrychleji obsloužit. Naopak. Ač vám to bude připadat neuvěřitelné, věřte, že každý jeden z přítomných si bude počínat, jako by byl v místnosti sám. Nikdo z nich nebude brát zřetel na váš zjevně omezený počet rukou. Z nějakého důvodu se prostě rozhodnou jasně definovaná biologická fakta ignorovat. Jednoduše, dokud nebudou mít svou objednávku postavenou před sebou na stole, nečekejte žádné slitování. Co slitování… raději se rovnou připravte na mávání, pokřikování, pískání, otrávené obličeje atd. Snadněji si scenérii, kterou se pokouším vylíčit, představí ti, kteří už někdy navštívili zoologickou zahradu a chvíli se zdrželi před výběhem paviánů. Můžeme zde pozorovat až zarážející podobnosti, co se zvukových projevů i celkového chování týče. (Troufám si říci, že až vás po pár letech omrzí marné hledání seberealizace v gastru, můžete směle rozjet kariéru etologa, bez nutnosti dalšího studia.)
Frekventovanost těchto situací můžete přibližně odvodit od umístění vaší restaurace. Postupně ale vypozorujete i jisté dny a časy, kdy se nárazový nápor objevuje opakovaně. Vyplatí se, zajistit si posilu, která vám pomůže zvládnout nejhorší.
Bohužel, ne vždy dokážete návštěvnost předem odhadnout. Nastanou-li okolnosti, které jsme si popsali výše, bude záležet čistě na vaší individuální schopnosti pracovat se stresem. Takže pokud jste již při čtení cítili silnou potřebu zamknout se do místnosti na smetáky a plakat, opět doporučuji, zamyslet se nad výběrem jiné profese.
*Jeden malý tip
Až se ocitnete sám/sama v nařezané hospodě, dejte si velký pozor na "Já bych jenom…". Pokud přijdete do kontaktu s hostem, který se bude snažit ukrást vaší pozornost tímto nevinně vyznívajícím úvodem, okamžitě ho utněte! V případě, že nebudete dostatečně bdělí a necháte ho to doříct, absolutně vám to nabourá systém. Systém, který máte v hlavě rozvržený proto, abyste mohli obsloužit zákazníky v jakéms takéms logickém pořadí. Je to vaše jediná kotva a tento "Já bych jenom" člověk vám ji nevratně nabourá. A to i za předpokladu, že se rozhodnete mu ihned nevyhovět. Jeho výrok se začne proti vaší vůli drát na přední místa vašeho systematicky rozvrženého seznamu. Což do něj vnese zmatek a vaše naděje na úspěch klesají s každou vteřinou, kdy se pokoušíte požadavek odložit. A protože tento efekt rozpadu sami pocítíte, většinou usoudíte, že bude lepší jeho potřebu přednostně uspokojit. Tím se ale dostanete do ještě větší pasti. Protože jakmile "Já bych jenom" zjistí, že už získal vaši pozornost, stane se z "Já bych jenom" objednávka, se kterou byste měli co dělat i v prázdné hospodě. Proto je nutné reagovat okamžitě a zarazit to nejlépe hned po "Já".